Vietnam del 2.

Efter 6 dagar i Phu Qouc så flög vi till först Minh City (Sagion) och tanken var att vi skulle byta plan efter 1 timme efter vi mellanlanda men vårat flyg blev ändrat så om vi kom dit på morgonen vid 8 så gick inte vårat andra flyg förens fem på kvällen! så segt men men sånt är livet.

På flygplatsen när vi skulle boarda började vi prata med ett par från Kanada som var toksköna! Det slutade med att vi även delade taxi med dem då de skulle till samma stad som oss, nämligen Hoi An.

Hoi An är en ganska turistig stad men otroligt vacker. Det är en gammal handelstad från 1600-talet (tror jag) och fransmän, kineser, japaner var här under den tiden. Man kan se på stadens arkitetektur hur de olika folkgrupperna påverkade staden.

Hoi An är en ganska säker stad. Inte så jättestor och något som staden är känd för att också alla dessa skrädderier som finns i staden. Martin sydde upp x-antal skjortor under tiden var här och jag sydde upp en klänning. (En gul med vita palmer på) och den kosta ca 200 kr. Inte speciellt dyrt för oss svenskar men för vienameser är det en ganska stor summa för en klänning. Andra saker Hoi An är känd för att deras färgglada lyktor samt ett sort bruna nudlar som finns just här.

Vårat hotell vi bodde på hette "Pho Hoi Riverside resort" och låg otroligt nära centrum vid en flod.

Dag 2 i Hoi An hyrde vi moppe och åkte till My son som låg ca 1 timme bort från staden.
Dock åkte vi så himla fel, haha! Martin hade frågat dem i receptionen om adressen till templet och de hade gett oss en adress och så hade vi knappat in den i våran GPS i vår mobil och snacka om att vi åkte fel. Vi hamna uppe i en liten stad i bergen där INGEN prata engelska. Varje person vi fråga om vägen till My Son skaka på huvudet och fatta inte vad vi fråga om.

Med en mobil som höll på dö, felaktig adress, fatta knappt vart vi var lyckades vi hitta ett hotell. Vi gick in där och fråga om de prata engelska och de skaka på huvudet. No.
Till slut fråga jag "Wifi?" och det ordet förstod de och gav oss en kod med deras wifi och då fick vi fram en ny adress och till slut efter en lång stund kom vi fram till templet.

My son har funnits lika länge som Ankor wat i Kambodja och det var knappt några turister där. Vi kom dit sent på eftermiddagen och iofs så regna det korta små skurar så kanske det var därför det inte va så mycket folk.

Detta är paret från Kanada som vi hängde mer under vår vistelse i Hoi An! Tyvärr under våra dagar i Hoi An så var vädret inte super bra. Det regna inte, men det var mulet och lite kyligare än vädet i Phu Qouc. När jag säger kyligare så var det runt 22-25 grader medans i Phu Qouc så var det runt 31 grader. Hehe.

På bilderna under så ser vi hur jag äter en vit boll med nötter i, denna "bakelse"  är känd i denna stad och finns lite här och där att köpa. Den heter något med Mango.. men den innerhåller inte ett enda spår av mango utan det är en sötdeg med nötter i. As god!
Vi hittade en restaurang som var riktigt grym som hade det lilla extra som heter " The Hoianian win bar and resturant. Dit gick vi varje kväll under vår vistelse och åt deras mat! Lätt bästa servicen (då man knappt kan förvänta sig bra service i Vietnam) och godaste maten. Efter att äta vårrullar och fried rice 2/gr om dagen vill äta lite mer internationella rätter.. ehe.

Eftersom alla saker i Hoi An låg så nära varandra så kände vi att vi hade sett staden på 1 dag så det kändes skönt att återvända tillbaka till Phu Qouc igen efter 4 dagar..

Sista dagarna i Phu Qouc valde vi att lyxa till det lite med ett bättre hotell, med bättre läge. Seashells Phu Qouc hotel and Spa. Rekomenderas starkt och deras frukost är den godaste hotell frukost jag någonsin käkat. Då vår vistelse i Vietnam börja lida mot sitt slut valde vi de sista dagarna att inte åka och göra massa saker utan bara relaxa vid poolen eller stranden. Vi filmade rätt mycket under vår tid i Vietnam så kommer lägga ut en vlogg så småning om.

"jag köpte en drink till dig"