Kuba - Trinidad

Från Varadero hade vi köpt till en utflykt till Trinidad som är en väldigt gammal stad uppe i bergen med övernattning. Tidigt på morgonen drog vi upp och åkte med bussen och vi stanna på en gård där vi alla åt lunch (läs ris) och sedan åkte vi vidare till Trinidad. Trinidad är Kubas andra varmaste stad och eftersom staden låg där den låg så är det inga vindar och alla stenar som fanns där drog till sig värme så när vi var där var det 36+ (och mars är ändå vinter för kubanerna) förstå hur varmt det blir under sommaren..

Trinidad är känd för sin keramik och vårat första stopp i staden var på ett ställe där man sålde keramik.
Sen drog vi vidare där gick runt i staden och vår guide pratade lite fakta staden.  Vi gick in till ett ställe där de sålde special drinkar som bara finns i Trinidad och det var de som finns serverades i de bruna keramikkrukorna och det var en romdrink med bl.a. honung som var rätt god faktiskt :)

Efter den kända baren med special drinkarna hade man egentid på ett par timmar. Jag och Martin o drog till ett muséum våra guider tipsade om och vi betalde ca 20 kr var för att komma in och även pratade de om vilken fantastisk utsikt man fick om vi gick upp i tornet. Så när vi gick upp för en gammal ringling trappa och såg utsikten bestod av slitna tak och vi utbrast "Var det här allt?"

sen såg vi en "gömd" liten trappa i hörnet som gick vidare till längst upp på taket och där hade vi en fin utsikt över hela staden. På kvällen sen åkte vi till vårat "hotell" i bergen där vi skulle övernatta och åt middag (läs ris igen) och bröd. Mysigt att det låg en död kackerlacka utanför våran dörr till vår stuga. Dagen efter sa några danskar som var med på turen att de hade haft kackerlackor på rummet som kröp på fötterna när de sov. Så vidrigt!

Dag 2 av denna tur gick vi återigen upp tidigt för att äta frukost och då såg vi en kolibri! Så fin och snabb.
Den är i högra sidan nedanför denna text om ni kan se den :-)

Denna dag åkte vi till ett känt vattenfall på Kuba i ett område som heter "El Nicho".
Guiden pratade om Kubas natur vilket var väldigt intressant och sedan åkte vi till en annan stad och kollade på ett museum om Kubas revolution samt såg några gravar av viktiga personer som strök med under den tiden sedan åkte vi tillbaka till Varadero på kvällen efter ett par timmars restid.